Autoleer
Uit Leder-info.nl
Leer wordt al in auto's verwerkt zolang als voertuigen met motoren bestaan. Vroeger werden koetsen met leer bekleed en dat is naadloos over gegaan naar met leer beklede gemotoriseerde voertuigen. In het begin waren de ((Bezüge)) plantaardig gelooid runder leer zonder verf, die zoals een (paarden)zadel doormiddel van oliën en vetten geiïmpregneerd werden.
Oldtimer met veel Patina
Maar het eerste kop- of oppervlakte geverfde glad leer werd al heel vroeg gebruikt. Het geverfde oppervlak maakt het leer beter bestand tegen het weer en vuil. In de jaren '70 tot '80 was dit soort leer de standaard. Men herkend het geverfde plantaardig gelooide leer aan een bruine onderkant. In die tijd ontstond ook het enige, algemeen bekende, autoleer merk: Connolly. Dit bedrijf had als handelsmerk hoogwaardige plantaardig gelooide leren auto interieuren.
Na deze periode werd plantaardig gelooid leer in korte tijd verdrongen door met chroom gelooid leer. Tegenwoordig vind je eigenlijk geen plantaardig gelooid leer meer in het auto interieur terug. Er zijn echter merken, zoals Audi, die synthetisch looien verkiezen boven chroom gelooid leer. Dit verschil is niet te herkennen.
De auto industrie toetst haar leer erg nauwkeurig. Er zijn oneindige aantalen parameters waar modern autoleer aan moet voldoen. Elke fabrikant heeft daarnaast weer zijn eigen testnormen. Onder andere de volgende parameter worden getoetst: lichtechtheid, kleurvastheid bij wrijving, gedrag bij permanente vouwen, afwerking van de hechtingen, treksterkte, waterdoorlaatbaarheid, ontvlambaarheid, hoe het voelt, hoe het reageert op weersverandering, glansgraad, geur, enzovoorts. Als gevolg van deze strenge testen is de kwaliteit van autoleer erg uniform. Autoleer is vrijwel altijd eenkleurig, oppervlakte geverfd, leer.
Hoewel het meeste autoleer erg uniform is, zijn er toch een aantal uitzonderingen en bijzonderheden tussen de afzonderlijke fabrikanten. Hieronder zal op enkele bijzonderheden (de informatie is niet compleet) verder ingegaan worden.
Inhoud |
Audi
Het leer in auto's van Audi is chroomvrij gelooid en zonder lossingsmiddel ((zugerichtet)). Hetzelfde geldt voor het huidige leer van Volkswagen en Porsche. Het anilineleer met open poriën van de Audo RS6 is een uitzondering. Leer met open poriën is zeer kwetsbaar en vind je daarom zelden terug in het auto interieur.
In een Audi kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen:
- Kodiak
- Valcona
Een fijn Nappaleer die slechts een zeer lichte ((leichte Zurichtung aufweist)). Het voelt heel zacht en natuurlijk, maar is ook zeer gevoelig voor omgevingsinvloeden en daarom niet geschikt voor in cabrio's.
- Vienna
Een chroomvrij gelooid ((gedecktes leder)) dat volledig is geverfd en niet zal verbleken (bijvoorbeeld toegepast in de A3).
- Volterra
Een chroomvrij gelooid ((gedecktes leder)) dat volledig is geverfd en niet zal verbleken (bijvoorbeeld toegepast in de A4).
- Nappaleer
Links: Audi Classic Line met contrasterende biezen - Rechts: Audi Coupé uit 1981
Links: Audi RS6 met Anilineleer - Rechts: Audi TT uit 2007
BMW
In auto's van BMW kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen:
- Montana:
Het Montanaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.
- Nasca:
Het Nascaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.
- Dakota:
Het Dakotaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.
- Bison:
Het Bisonleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht. Het BMW Bisonleer is niet te verwarren met BMW Buffelleer.
- BMW-Buffelleer:
Het BMW-Buffelleer is leer van de waterbuffel en was oorspronkelijk leer met open poriën. De nieuwste generatie BMW buffelleer wordt vanwege de sensitiviteit ook gepigmenteerd.
- Monza:
Het Monzaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer.
- BMW-Nappa:
Het BMW-Nappaleer is een gepigmenteerd leer met een natuurlijk reliëf. In tegenstelling tot bij alle andere BMW leer is het reliëf niet gestempeld. Daarom is ook de pigmentlaag op het leer kleiner dan de leersoorten die gestempeld zijn.
- Lavalina (Alpina):
Het Lavalinaleer van BMW is ook een Nappaleer.
- Cinghalino:
Cinghalino (italiaans voor: "biggetje") is een leersoort in BMW's waarin de poriën van wild zwijnenleer nagemaakt is.
BMW is een merk waarvan het leer verschillende soorten reliëf heeft.
Leer met runderstructuur met de namen "Bison", "Dakota", "Kansas", "Klassik", "Merino", "Montana", "Nappa", "Nasca", "Highleer"
"Exotische" structuren met de namen "Chameleon", "Cinghalino", "Cobra", "Mosaico", "Oregon", "Pablo", "Exclusiv", (de naam van de laatste structuur is onbekend)
BMW-Buffelleer. Typisch zijn de vervagingen en vlekgevoeligheid. Op de laatste foto ziet u gepigmenteerd Buffelleer.
Z1 stoel met grijze Nubuck en camouflageleer.
Nog een bijzonderheid: een overtrek van weefsel uit stof en leer stroken. De grijze overtrek komt uit een E30-Cabrio uit 1991.
Uit onze fotocollectie: BMW-E3 uit 1975, oude BMW, BMW E46 Leer Individual, BMW E38 uit 2001, BMW Alpina, BMW M5 uit 1999, BMW Z3, BMW X3 Pearlpoint-Pearl leer textiel mix.
Cadillac
Typisch Amerikaanse royale bekleding.
Foto 1: Cadillac Fleetwood uit 1963 - Foto 2: Cadillac uit 1972 - Foto 3: Cadillac Eldorado
Citroën
Ook Citroën heeft zijn eigen "creaties"
Foto 1: Citroën CX Prestige Turbo 2 uit 1988 - Foto 2: Citroën CX (onbekend bouwjaar)
Foto 1 tot 3: Citroën DS uit 1968 - Foto 4: Stoel Citroën DS uit 1972
De Citroën DS hebben we al vaker gezien met tweekleurig bruin leer. Dit leer heeft veel weg van "Natur Antik" of "Cognac Zweiton" van Mercedes. De achtergrond van het leer heeft een heldere middelbruine kleur en op de voorgrond ziet u roodbruine "stippen". Vaak valt dit pas op als u nogmaals goed kijkt. Bij kleurcorrecties en reparaties van dit type leer moet hier rekening mee gehouden worden.
Tweekleurig leer van een DS.
Ferrari
Andere landen, andere stoelen. Hier ziet u de Italiaanse stijl.
Foto 1 en 2: Leren Ferrari stoelen - Foto3: Ferrari Mondial
Mercedes
Die Marke Mercedes hat eine besonders lange Tradition bei den Lederbezügen. Auf alle Details kann in diesem Rahmen nicht eingegangen werden. Aber jeder Oldtimersammler, der die Marke Mercedes mit im Blick hat, kennt die Flechtnarbe oder die Ausstattung Cognac Zweiton. Im allgemeinen gilt das Leder von Mercedes als hochwertig und strapazierfähig.
In Fahrzeugen der Marke Mercedes finden sich unter anderem folgende Lederarten: Classic, Catania, Designo (Sonderausstattung, ein- oder mehrfarbig, meist auffällig), Lugano, Monza, oder Nappa.
Mercedes-Leder sind gelegentlich perforiert oder geprägt, bekannt ist hier die Mercedes-Flechtnarbe.
Bild 1: Die Mercedes Flechtnarbe ist eine Prägung - Bild 2: Mercedes SL129 von 1995 mit einer ungewöhnlichen Lochperforation -
Bild 3: Mercedes Artico Kunstleder mit einer Lochperforation
Im Maybach von Mercedes gibt es Ausstattungsvarianten, wo das Armaturenbrett und Verkleidungsflächen mit Nubukleder bezogen sind. Diese Lederart taucht bei Fahrzeugen sonst nur beim Z1 von BMW auf. Es ist ein empfindliches Leder und daher selten anzutreffen.
Bild 1: Im Maybach ist das Armaturenbrett auch im Bereich der Schlüsselmulde aus Nubukleder - Bild 2: Nubuk auch beim Handschuhfach
Mercedes hat auch eine Tradition im Kunstleder. Das MB-Tex, inzwischen unter dem Namen Artico, hat einen guten Ruf und hat sich bei Taxis über Generationen als robust bewährt.
Bei der Ausstattung "Twin" von Mercedes handelt es sich um eine Kombination von Echtleder und Kunstleder. Meist sind bei den Vordersitzen die Sitz- und Rückenflächen aus Leder, aber die Flanken und die Rücksitze komplett aus Kunstleder. Diese Ausstattungsvariante ist günstiger als komplettes Leder.
Eine Sonderserie von Mercedes hatte ein besonderes Muster bei der Einfärbung. Diese Variante ist aber selten.
Bild 1: Mercedes E500 Limited mit einem ungewöhnlichen Design - Bild 2: Auch in grau erhältlich
Der sogenannte "Cognac-2-Ton" oder auch "Natur-Antik" genannt, gelebte Tradition.
Bild 1: Der Zweifarbeffekt gut erkennbar - Bild 2: Mit den Jahren verschwinden die rötlichen Punkte
Mercedes mit Patina und Charme.
Bild 1: Mercedes 190 SL - Bild 2: Mercedes Ponton - Das englische Wohnzimmer
Mercedes Modern.
Bild 1: Mercedes SLK von 2000 - Bild 2: Mercedes SLK - Bild 3: Mercedes SLK 230 von 1999
Opel
Der Opel nicht ganz so auffällig:
Bild 1: Opel Omega A 3000 von 1988 - Bild 2: Opel Calibra von 1994
Porsche
Porsche stand schon immer für sportliche Lederausstattungen.
Bild 1: Porsche 964 - Bild 2: Porsche Carrera 4 von 2000 - Bild 3: Porsche Cabrio
Porsche hatte neben den Amerikanern auch den Mut, Metallikleder anzubieten.
Bild 1: Sondermodell mit Metallikleder - Bild 2: Verschiedene Metallikleder kombiniert
Rolls-Royce
Rolls-Royce, das Wohnzimmer in Leder
Bild 1: Rolls-Royce - Bild 2: Rolls Royce Corniche
Volkswagen
VW mit buntem Golf-Tournier
Bild 1: Golf I Cabrio - Bild 2: Golf von 1997 - Bild 3: Golf "Aigner - Bild 4: Golf - Bild 5: Golf III GTI Color Concept - Bild 6: Golf V R32 - Bild 7: Golf IV mit Recaro Volleder
Der Touareg mal "Individual"
Bild 1 und 2: Im Touareg mit der Indiviual-Lederausstattung ist ein Mix aus pigmentiertem und Semianilinleder verarbeitet
Volvo
Volvo mit eigenem Design
Volvo Coupe Bertone von 1991
Wiesmann
Wiesmann im vollendeten Design...
Anilinleder traumhaft verarbeitet
Filme zur Reinigung, Reparatur und Pflege von Autoleder
Filme über die Autoleder: Farbe auffrischen - Rissreparatur - Auffrischung und Brüche - Altes Leder weicher machen und pflegen
Anleitungen zur Reinigung, Reparatur und Pflege von Autoleder
- Die Reinigung und Pflege von unbeschädigten Autoledern
- Die Reparatur von Farbschäden bei Autoledern
- Der Umgang mit gebrauchten Lenkrädern
- Die Reparatur von Rissen und Löchern in Glattleder
- Raue Flächen und Bruchbereiche durch Alterung
- Abfärbungen von Jeansstoffen auf Glattleder
- Pflegehinweise für Alcantara
- Der richtige Glanz bei Autoledern
- Reifenabdrücke auf Fahrzeugledern
- Die Behandlung von schimmeligen Ledern
- Pflege und Reinigung von Kunststoffen und Kunstledern
- Die Handhabung von Büffelledern (BMW)
- Beulen und Falten im Leder
- Ein- und Umfärben von Glatt- und Kunstledern durch „Profis"
- Die Behandlung von verhärteten und geschrumpften Ledern
- Besonderheiten beim Mercedes "Cognac Zweiton"-Leder
Fragen Sie uns bei Lederproblemen! WWW.LEDERZENTRUM.DE
Copyright Fotos, Filme und Texte © www.leder-info.de