Autoleer
Uit Leder-info.nl
(→Video's over het reinigen, repareren en onderhouden van autoleer) |
|||
(91 tussenliggende versies worden niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | + | Leer wordt al in auto's verwerkt zolang als voertuigen met motoren bestaan. Vroeger werden koetsen met leer bekleed en dat is naadloos over gegaan naar met leer beklede gemotoriseerde voertuigen. In het begin werden de stoelbekledingen van plantaardig gelooid rundleer gemaakt, zonder verf. | |
- | + | Precies zo als een (paarden)zadel werden die dan doormiddel van oliën en vetten geïmpregneerd. | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
Regel 14: | Regel 8: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''Oldtimer | + | ''Oldtimer met veel Patina''<br></p> |
- | + | ||
- | |||
- | + | Maar het eerste kop- of oppervlakte geverfde glad leer werd al heel vroeg gebruikt. Het geverfde oppervlak maakt het leer beter bestand tegen het weer en vuil. In de jaren '70 tot '80 was dit soort leer de standaard. Men herkend het geverfde plantaardig gelooide leer aan een bruine onderkant. In die tijd ontstond ook het enige, algemeen bekende, autoleer merk: Connolly. Dit bedrijf had als handelsmerk hoogwaardige plantaardig gelooide leren auto interieuren. | |
- | + | Na deze periode werd plantaardig gelooid leer in korte tijd verdrongen door met chroom gelooid leer. Tegenwoordig vind je eigenlijk geen plantaardig gelooid leer meer in het auto interieur terug. Er zijn echter merken, zoals Audi, die synthetisch looien verkiezen boven chroom gelooid leer. Dit verschil is niet te herkennen. | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
+ | De auto industrie toetst haar leer erg nauwkeurig. Er zijn oneindige aantalen parameters waar modern autoleer aan moet voldoen. Elke fabrikant heeft daarnaast weer zijn eigen testnormen. Onder andere de volgende parameter worden getoetst: lichtechtheid, kleurvastheid bij wrijving, gedrag bij permanente vouwen, afwerking van de hechtingen, treksterkte, waterdoorlaatbaarheid, ontvlambaarheid, hoe het voelt, hoe het reageert op weersverandering, glansgraad, geur, enzovoorts. Als gevolg van deze strenge testen is de kwaliteit van autoleer erg uniform. Autoleer is vrijwel altijd eenkleurig, oppervlakte geverfd, leer. | ||
+ | Hoewel het meeste autoleer erg uniform is, zijn er toch een aantal uitzonderingen en bijzonderheden tussen de afzonderlijke fabrikanten. Hieronder zal op enkele bijzonderheden (de informatie is niet compleet) verder ingegaan worden. | ||
== Audi == | == Audi == | ||
- | Audi | + | Het leer in auto's van Audi is chroomvrij gelooid en zonder oplossingsmiddel samengesteld. Hetzelfde geldt voor het huidige leer van Volkswagen en Porsche. |
+ | Het anilineleer met open poriën van de Audo RS6 is een uitzondering. Leer met open poriën is zeer kwetsbaar en vind je daarom zelden terug in het auto interieur. | ||
- | + | In een Audi kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen: | |
- | + | ||
- | In | + | |
* '''Kodiak''' | * '''Kodiak''' | ||
- | * '''Valcona | + | * '''Valcona''' |
- | * '''Vienna | + | Een fijn Nappaleer die slechts een zeer lichte minimale finish behandeling ondergaan heeft. Het voelt heel zacht en natuurlijk, maar is ook zeer gevoelig voor omgevingsinvloeden en daarom niet geschikt voor in cabrio's. |
- | * '''Volterra | + | * '''Vienna''' |
- | * ''' | + | Een chroomvrij gelooid gedekt leer (licht gepigmenteerd en afgedekt met finish) dat volledig is geverfd en niet zal verbleken (bijvoorbeeld toegepast in de A3). |
+ | * '''Volterra''' | ||
+ | Een chroomvrij gelooid gedekt leer (licht gepigmenteerd en afgedekt met finish) dat volledig is geverfd en niet zal verbleken (bijvoorbeeld toegepast in de A4). | ||
+ | * '''Nappaleer''' | ||
+ | |||
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 47: | Regel 40: | ||
[[Image:Autoleder-Audi-Coupe-Typ-81.jpg|250px]] | [[Image:Autoleder-Audi-Coupe-Typ-81.jpg|250px]] | ||
</p> | </p> | ||
+ | |||
+ | <p align=center> | ||
+ | '''''Links:''' Audi Classic Line met contrasterende biezen - '''Rechts:''' Audi Coupé uit 1981'' | ||
+ | </p> | ||
+ | |||
<p align=center> | <p align=center> | ||
[[Image:Autoleder-Audi-RS6-2003.jpg|140px]] | [[Image:Autoleder-Audi-RS6-2003.jpg|140px]] | ||
[[Image:Autoleder-Audi-TT-2007.jpg|250px]] | [[Image:Autoleder-Audi-TT-2007.jpg|250px]] | ||
</p> | </p> | ||
- | + | ||
- | + | <p align=center>'''''Links:''' Audi RS6 met Anilineleer'' - '''''Rechts:''' Audi TT uit 2007''<br></p> | |
- | + | ||
- | <p align=center>''''' | + | |
<p> </p> | <p> </p> | ||
== BMW == | == BMW == | ||
- | In | + | In auto's van BMW kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen: |
+ | |||
+ | * '''Montana:''' | ||
+ | Het Montanaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht. | ||
+ | |||
+ | * '''Nasca:''' | ||
+ | Het Nascaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht. | ||
+ | |||
+ | * '''Dakota:''' | ||
+ | Het Dakotaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht. | ||
- | * ''' | + | * '''Bison''': |
- | + | Het Bisonleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht. Het BMW Bisonleer is niet te verwarren met BMW Buffelleer. | |
- | + | ||
- | + | * '''BMW-Buffelleer:''' | |
- | * '''BMW- | + | Het BMW-Buffelleer is leer van de waterbuffel en was oorspronkelijk [[anilineleer|leer met open poriën]]. De nieuwste generatie BMW buffelleer wordt vanwege de sensitiviteit ook gepigmenteerd. |
- | * '''Monza:''' | + | |
- | * '''BMW-Nappa:''' | + | * '''Monza:''' |
- | * '''Lavalina (Alpina):''' | + | Het Monzaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer. |
- | * '''Cinghalino:''' Cinghalino ( | + | |
+ | * '''BMW-Nappa:''' | ||
+ | Het BMW-Nappaleer is een gepigmenteerd leer met een natuurlijk reliëf. In tegenstelling tot bij alle andere BMW leer is het reliëf niet gestempeld. Daarom is ook de pigmentlaag op het leer kleiner dan de leersoorten die gestempeld zijn. | ||
+ | |||
+ | * '''Lavalina (Alpina):''' | ||
+ | Het Lavalinaleer van BMW is ook een Nappaleer. | ||
+ | |||
+ | * '''Cinghalino:''' | ||
+ | Cinghalino (Italiaans voor: "biggetje") is een leersoort in BMW's waarin de poriën van wild zwijnenleer nagemaakt is. | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | '''BMW | + | ''' BMW is een merk waarvan het leer verschillende soorten reliëf heeft.''' |
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 91: | Regel 104: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | '' | + | '' |
+ | ''Leer met runderstructuur met de namen "Bison", "Dakota", "Kansas", "Klassik", "Merino", "Montana", "Nappa", "Nasca", "Highleer"''<br></p>'' | ||
Regel 107: | Regel 121: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''"Exotische" | + | ''"Exotische" structuren met de namen "Chameleon", "Cinghalino", "Cobra", "Mosaico", "Oregon", "Pablo", "Exclusiv", (de naam van de laatste structuur is onbekend)''<br></p> |
Regel 124: | Regel 138: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | '' | + | ''BMW-Buffelleer. Typisch zijn de vervagingen en vlekgevoeligheid. Op de laatste foto ziet u gepigmenteerd Buffelleer.''<br></p> |
Regel 138: | Regel 152: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''Z1 | + | ''Z1 stoel met grijze [[Nubuck]] en camouflageleer.'' |
</p> | </p> | ||
Regel 150: | Regel 164: | ||
[[Image:BMW-Flechtung-E30-1991.jpg|220px]]</p> | [[Image:BMW-Flechtung-E30-1991.jpg|220px]]</p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | '' | + | ''Nog een bijzonderheid: een overtrek van weefsel uit stof en leer stroken. De grijze overtrek komt uit een E30-Cabrio uit 1991.'' |
</p> | </p> | ||
Regel 166: | Regel 180: | ||
[[Image:BMW-X3-Pearlpoint-Pearl.jpg|105px]]</p> | [[Image:BMW-X3-Pearlpoint-Pearl.jpg|105px]]</p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | '' | + | ''Uit onze fotocollectie: BMW-E3 uit 1975, oude BMW, BMW E46 Leer Individual, BMW E38 uit 2001, BMW Alpina, BMW M5 uit 1999, BMW Z3, BMW X3 Pearlpoint-Pearl leer textiel mix.'' |
</p><p> </p> | </p><p> </p> | ||
== Cadillac == | == Cadillac == | ||
- | Typisch | + | Typisch Amerikaanse royale bekleding. |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 179: | Regel 193: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Cadillac Fleetwood uit 1963'' - '''''Foto 2:''' Cadillac uit 1972'' - '''''Foto 3:''' Cadillac Eldorado''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
== Citroën == | == Citroën == | ||
- | + | Ook Citroën heeft zijn eigen "creaties" | |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 191: | Regel 205: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Citroën CX Prestige Turbo 2 uit 1988'' - '''''Foto 2:''' Citroën CX (onbekend bouwjaar)''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
Regel 203: | Regel 217: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1 tot 3:''' Citroën DS uit 1968'' - '''''Foto 4:''' Stoel Citroën DS uit 1972''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
- | + | De Citroën DS hebben we al vaker gezien met tweekleurig bruin leer. Dit leer heeft veel weg van "Natur Antik" of "Cognac Zweiton" van Mercedes. De achtergrond van het leer heeft een heldere middelbruine kleur en op de voorgrond ziet u roodbruine "stippen". Vaak valt dit pas op als u nogmaals goed kijkt. Bij kleurcorrecties en reparaties van dit type leer moet hier rekening mee gehouden worden. | |
<p> </p> | <p> </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
[[Image:zweiton.jpg|200px]]</p> | [[Image:zweiton.jpg|200px]]</p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | '' | + | ''Tweekleurig leer van een DS.'' |
</p> | </p> | ||
- | |||
- | |||
- | |||
== Ferrari == | == Ferrari == | ||
- | Andere | + | Andere landen, andere stoelen. Hier ziet u de Italiaanse stijl. |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 227: | Regel 238: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1 en 2:''' Leren Ferrari stoelen'' - '''''Foto 3:''' Ferrari Mondial''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
- | |||
== Mercedes == | == Mercedes == | ||
- | + | Mercedes heeft een bijzonder lange traditie met leren bekleding. Alle detail kunnen hier niet besproken worden, maar iedere oldtimer verzamelaar die het merk Mercedes op het oog heeft kent de gevlochten leer structuur of het tweetonige Cognac leer. Over het algemeen wordt het leer van Mercedes als hoogwaardig en duurzaam beschouwd. | |
- | In | + | In auto´s van Mercedes kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen: Classic, Catania, Designo, Lugano, Monza of Nappa. |
- | + | Zo nu en dan zie je geperforeerd of gestempeld Mercedes leer. | |
- | Mercedes | + | |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 246: | Regel 255: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Het gevlochten structuur leer van Mercedes is gestempeld'' - '''''Foto 2:''' Mercedes SL129 uit 1995 met een ongebruikelijke gaten structuur'' -<br> '''''Foto 3:''' Mercedes geperforeerd Artico Kunstleer''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
- | + | Maybach van Mercedes heeft een bekledingsvariant waarbij het dashboard en de panelen bekleed zijn met Nubuck. Deze leersoort tref je bij auto's verder alleen aan in de BMW Z1. Het is een kwetsbaar leer en wordt daarom zelden in auto's toegepast. | |
- | + | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 257: | Regel 265: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | '''''Bild 1:''' | + | '''''Bild 1:'''Maybach met Nubuck'' - '''''Bild 2:'''Nubuck op het handschoenenvakje''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
+ | Mercedes heeft ook een traditie met kunstleer. Het MB-Tex, inmiddels bekend onder de naam Artico, heeft een goede reputatie en heeft zich over verschillende generaties taxi's als zijnde robuust bewezen. | ||
+ | De bekleding van de "Twin" van Mercedes gaat het om een combinatie van echt leer en kunstleer. Meestal is hier bij de voorstoel de zitting en de rugleuning bekleed met echt leer en de flanken van de voorsteul alsmede de achterstoelen van kunstleer. Deze bekledingsvariant is vanzelfsprekend goedkoper dan een interieur volledig bekleed met echt leer. | ||
- | Mercedes | + | Een speciale serie van Mercedes heeft een heel bijzonder kleurpatroon. Deze variant is echter zeldzaam. |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
[[Image:Mercedes-Benz_E500_LIMITED.jpg|300px]] | [[Image:Mercedes-Benz_E500_LIMITED.jpg|300px]] | ||
Regel 270: | Regel 277: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Mercedes E500 Limited met een bijzonder design'' - '''''Foto 2:'''Ook in het grijs verkrijgbaar''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
- | + | De zogenaamde "Cognac-2-Ton", ook wel "Natur-Antik" genoemd. Een levende legende. | |
- | + | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
[[Image:Mercedes-zweiton-002.jpg|300px]] | [[Image:Mercedes-zweiton-002.jpg|300px]] | ||
Regel 280: | Regel 286: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:'''Het twee kleuren effect duidelijk zichtbaar'' - '''''Foto 2:''' Door de jaren heen verdwijnen de "rode" punten''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
- | + | Mercedes met Patina en Charme. | |
- | Mercedes | + | |
<p align=center> | <p align=center> | ||
[[Image:Mercedes-190-SL.jpg|151px]] | [[Image:Mercedes-190-SL.jpg|151px]] | ||
Regel 290: | Regel 295: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Mercedes 190 SL'' - '''''Foto 2:''' Mercedes Ponton - De Engels woonkamer''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
- | + | Moderne Mercedessen. | |
- | + | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
[[Image:Mercedes-Benz-SLK-2000.jpg|250px]] | [[Image:Mercedes-Benz-SLK-2000.jpg|250px]] | ||
Regel 301: | Regel 305: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Mercedes SLK uit 2000'' - '''''Foto 2:''' Mercedes SLK'' - '''''Foto 3:''' Mercedes SLK 230 uit 1999''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
== Opel == | == Opel == | ||
- | + | Het leren interieur van Opel is niet zo opzichtig: | |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 313: | Regel 317: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Opel Omega A 3000 uit 1988'' - '''''Foto 2:''' Opel Calibra uit 1994''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
Regel 319: | Regel 323: | ||
== Porsche == | == Porsche == | ||
- | Porsche | + | Porsche staat bekend om zijn sportieve leren interieuren. |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 327: | Regel 331: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Porsche 964'' - '''''Foto 2:''' Porsche Carrera 4 uit 2000'' - '''''Foto 3:''' Porsche Cabrio''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
- | + | Porsche had, naast de Amerikanen, ook de moed om Metallicleer aan te bieden. | |
- | Porsche | + | |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 338: | Regel 341: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:'''Een speciale versie met Metallicleer'' - '''''Foto 2:'''Verschillende soort Metallicleer gecombineerd''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
== Rolls-Royce == | == Rolls-Royce == | ||
- | Rolls-Royce | + | Rolls-Royce; de woonkamer van leer |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 350: | Regel 353: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Rolls-Royce'' - '''''Foto 2:''' Rolls Royce Corniche''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
Regel 356: | Regel 359: | ||
== Volkswagen == | == Volkswagen == | ||
- | + | Volkswagen met de kleurijke Golf-Tournier | |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 370: | Regel 373: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1:''' Golf I Cabrio'' - '''''Foto 2:''' Golf uit 1997'' - '''''Foto 3:''' Golf "Aigner'' - '''''Foto 4:''' Golf'' - '''''Foto 5:''' Golf III GTI Color Concept'' - '''''Foto 6:''' Golf V R32'' - '''''Foto 7:''' Golf IV met Recaro leer''<br></p> |
- | + | De Touareg "Individual" | |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 380: | Regel 383: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''''' | + | '''''Foto 1 en 2:''' In een Touareg met de Individual bekleding is een mix van gepigmenteerd en semi-anilineleer verwerkt.''<br></p> |
== Volvo == | == Volvo == | ||
- | Volvo | + | Volvo met een eigen design |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 391: | Regel 394: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | '''''Volvo Coupe Bertone | + | '''''Volvo Coupe Bertone uit 1991''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
Regel 397: | Regel 400: | ||
== Wiesmann == | == Wiesmann == | ||
- | Wiesmann | + | Wiesmann in een strak design. |
<p align=center> | <p align=center> | ||
Regel 403: | Regel 406: | ||
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''[[ | + | ''Fantastisch verwerkt [[Anilineleer]]''<br></p> |
<p> </p> | <p> </p> | ||
- | == | + | == Video's over het reinigen, repareren en onderhouden van autoleer== |
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''' | + | Video's over auto leer:'' Kleur vernieuwen'' - ''Reparatie van scheuren'' - Auffrischung und Brüche - ''Oud leer soepeler maken en verzorgen'' |
</p> | </p> | ||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | <flashow>https://www.youtube.com/v/ | + | <flashow>https://www.youtube.com/v/2AiIlc5NXAc?hl=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&border=1|width=226|height=190</flashow> |
+ | <flashow>https://www.youtube.com/v/GaGDsLy_djc?=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&border=1|width=226|height=190</flashow> | ||
+ | <flashow>https://www.youtube.com/v/QAmO81Y7uSY&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&border=1|width=226|height=190</flashow> <flashow>https://www.youtube.com/v/nLggHptFT7o&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&border=1|width=226|height=190</flashow><br> | ||
+ | == Instructies voor het reinigen, repareren en onderhouden van autoleer == | ||
+ | |||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_2 Reiniging en onderhoud van autoleder] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_3 Reparatie van kleurbeschadigingen met LederFresh] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_4 Reparatie van scheuren en gaatjes in glad leder] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_5 Ruwe plekken en breukjes door veroudering ] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_6 Reiniging, onderhoud en verven van stuurwielen] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_7 Het gebruik van GLD bij "Jeansverkleuring"] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_8 Tips voor het verwijderen van balpenstrepen en inktvlekken] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_9 Bandensporen op autoleder] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_10 Behandeling van schimmels op leder] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_13 Verzorging van ruw leder (nubuck, buffel)] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_14 Reiniging en onderhoud van alcantara, textiel, sysal en soortgelijke stoffen] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_15 Reiniging en onderhoud van kunstleder en kunststoffen] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_16 Kraken en knarsen van leder] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_17 Deuken en plooien in leder] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_18 De juiste glans bij autoleder] | ||
+ | * [https://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_19 Instructie voor het spuiten van gepigmenteerd glad leder in een werkplaats] | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
</p> | </p> | ||
<p align=center><span class="plainlinks"> | <p align=center><span class="plainlinks"> | ||
- | '''[https://www. | + | '''[https://www.colourlock.nl Bij vragen over leer, neem contact met ons op! ] |
</span></p> | </span></p> | ||
- | |||
<p align=center> | <p align=center> | ||
- | ''Copyright | + | ''Copyright foto's, video's en tekst © www.leder-info.nl'' |
[[Category:Alle Artikel]] | [[Category:Alle Artikel]] | ||
- | [[Category: | + | [[Category:Autoleer]] |
+ | [[Category:Alle Artikel]] |
Huidige versie van 14 nov 2014 om 12:00
Leer wordt al in auto's verwerkt zolang als voertuigen met motoren bestaan. Vroeger werden koetsen met leer bekleed en dat is naadloos over gegaan naar met leer beklede gemotoriseerde voertuigen. In het begin werden de stoelbekledingen van plantaardig gelooid rundleer gemaakt, zonder verf. Precies zo als een (paarden)zadel werden die dan doormiddel van oliën en vetten geïmpregneerd.
Oldtimer met veel Patina
Maar het eerste kop- of oppervlakte geverfde glad leer werd al heel vroeg gebruikt. Het geverfde oppervlak maakt het leer beter bestand tegen het weer en vuil. In de jaren '70 tot '80 was dit soort leer de standaard. Men herkend het geverfde plantaardig gelooide leer aan een bruine onderkant. In die tijd ontstond ook het enige, algemeen bekende, autoleer merk: Connolly. Dit bedrijf had als handelsmerk hoogwaardige plantaardig gelooide leren auto interieuren.
Na deze periode werd plantaardig gelooid leer in korte tijd verdrongen door met chroom gelooid leer. Tegenwoordig vind je eigenlijk geen plantaardig gelooid leer meer in het auto interieur terug. Er zijn echter merken, zoals Audi, die synthetisch looien verkiezen boven chroom gelooid leer. Dit verschil is niet te herkennen.
De auto industrie toetst haar leer erg nauwkeurig. Er zijn oneindige aantalen parameters waar modern autoleer aan moet voldoen. Elke fabrikant heeft daarnaast weer zijn eigen testnormen. Onder andere de volgende parameter worden getoetst: lichtechtheid, kleurvastheid bij wrijving, gedrag bij permanente vouwen, afwerking van de hechtingen, treksterkte, waterdoorlaatbaarheid, ontvlambaarheid, hoe het voelt, hoe het reageert op weersverandering, glansgraad, geur, enzovoorts. Als gevolg van deze strenge testen is de kwaliteit van autoleer erg uniform. Autoleer is vrijwel altijd eenkleurig, oppervlakte geverfd, leer.
Hoewel het meeste autoleer erg uniform is, zijn er toch een aantal uitzonderingen en bijzonderheden tussen de afzonderlijke fabrikanten. Hieronder zal op enkele bijzonderheden (de informatie is niet compleet) verder ingegaan worden.
Inhoud |
Audi
Het leer in auto's van Audi is chroomvrij gelooid en zonder oplossingsmiddel samengesteld. Hetzelfde geldt voor het huidige leer van Volkswagen en Porsche. Het anilineleer met open poriën van de Audo RS6 is een uitzondering. Leer met open poriën is zeer kwetsbaar en vind je daarom zelden terug in het auto interieur.
In een Audi kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen:
- Kodiak
- Valcona
Een fijn Nappaleer die slechts een zeer lichte minimale finish behandeling ondergaan heeft. Het voelt heel zacht en natuurlijk, maar is ook zeer gevoelig voor omgevingsinvloeden en daarom niet geschikt voor in cabrio's.
- Vienna
Een chroomvrij gelooid gedekt leer (licht gepigmenteerd en afgedekt met finish) dat volledig is geverfd en niet zal verbleken (bijvoorbeeld toegepast in de A3).
- Volterra
Een chroomvrij gelooid gedekt leer (licht gepigmenteerd en afgedekt met finish) dat volledig is geverfd en niet zal verbleken (bijvoorbeeld toegepast in de A4).
- Nappaleer
Links: Audi Classic Line met contrasterende biezen - Rechts: Audi Coupé uit 1981
Links: Audi RS6 met Anilineleer - Rechts: Audi TT uit 2007
BMW
In auto's van BMW kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen:
- Montana:
Het Montanaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.
- Nasca:
Het Nascaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.
- Dakota:
Het Dakotaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.
- Bison:
Het Bisonleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht. Het BMW Bisonleer is niet te verwarren met BMW Buffelleer.
- BMW-Buffelleer:
Het BMW-Buffelleer is leer van de waterbuffel en was oorspronkelijk leer met open poriën. De nieuwste generatie BMW buffelleer wordt vanwege de sensitiviteit ook gepigmenteerd.
- Monza:
Het Monzaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer.
- BMW-Nappa:
Het BMW-Nappaleer is een gepigmenteerd leer met een natuurlijk reliëf. In tegenstelling tot bij alle andere BMW leer is het reliëf niet gestempeld. Daarom is ook de pigmentlaag op het leer kleiner dan de leersoorten die gestempeld zijn.
- Lavalina (Alpina):
Het Lavalinaleer van BMW is ook een Nappaleer.
- Cinghalino:
Cinghalino (Italiaans voor: "biggetje") is een leersoort in BMW's waarin de poriën van wild zwijnenleer nagemaakt is.
BMW is een merk waarvan het leer verschillende soorten reliëf heeft.
Leer met runderstructuur met de namen "Bison", "Dakota", "Kansas", "Klassik", "Merino", "Montana", "Nappa", "Nasca", "Highleer"
"Exotische" structuren met de namen "Chameleon", "Cinghalino", "Cobra", "Mosaico", "Oregon", "Pablo", "Exclusiv", (de naam van de laatste structuur is onbekend)
BMW-Buffelleer. Typisch zijn de vervagingen en vlekgevoeligheid. Op de laatste foto ziet u gepigmenteerd Buffelleer.
Z1 stoel met grijze Nubuck en camouflageleer.
Nog een bijzonderheid: een overtrek van weefsel uit stof en leer stroken. De grijze overtrek komt uit een E30-Cabrio uit 1991.
Uit onze fotocollectie: BMW-E3 uit 1975, oude BMW, BMW E46 Leer Individual, BMW E38 uit 2001, BMW Alpina, BMW M5 uit 1999, BMW Z3, BMW X3 Pearlpoint-Pearl leer textiel mix.
Cadillac
Typisch Amerikaanse royale bekleding.
Foto 1: Cadillac Fleetwood uit 1963 - Foto 2: Cadillac uit 1972 - Foto 3: Cadillac Eldorado
Citroën
Ook Citroën heeft zijn eigen "creaties"
Foto 1: Citroën CX Prestige Turbo 2 uit 1988 - Foto 2: Citroën CX (onbekend bouwjaar)
Foto 1 tot 3: Citroën DS uit 1968 - Foto 4: Stoel Citroën DS uit 1972
De Citroën DS hebben we al vaker gezien met tweekleurig bruin leer. Dit leer heeft veel weg van "Natur Antik" of "Cognac Zweiton" van Mercedes. De achtergrond van het leer heeft een heldere middelbruine kleur en op de voorgrond ziet u roodbruine "stippen". Vaak valt dit pas op als u nogmaals goed kijkt. Bij kleurcorrecties en reparaties van dit type leer moet hier rekening mee gehouden worden.
Tweekleurig leer van een DS.
Ferrari
Andere landen, andere stoelen. Hier ziet u de Italiaanse stijl.
Foto 1 en 2: Leren Ferrari stoelen - Foto 3: Ferrari Mondial
Mercedes
Mercedes heeft een bijzonder lange traditie met leren bekleding. Alle detail kunnen hier niet besproken worden, maar iedere oldtimer verzamelaar die het merk Mercedes op het oog heeft kent de gevlochten leer structuur of het tweetonige Cognac leer. Over het algemeen wordt het leer van Mercedes als hoogwaardig en duurzaam beschouwd.
In auto´s van Mercedes kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen: Classic, Catania, Designo, Lugano, Monza of Nappa.
Zo nu en dan zie je geperforeerd of gestempeld Mercedes leer.
Foto 1: Het gevlochten structuur leer van Mercedes is gestempeld - Foto 2: Mercedes SL129 uit 1995 met een ongebruikelijke gaten structuur -
Foto 3: Mercedes geperforeerd Artico Kunstleer
Maybach van Mercedes heeft een bekledingsvariant waarbij het dashboard en de panelen bekleed zijn met Nubuck. Deze leersoort tref je bij auto's verder alleen aan in de BMW Z1. Het is een kwetsbaar leer en wordt daarom zelden in auto's toegepast.
Bild 1:Maybach met Nubuck - Bild 2:Nubuck op het handschoenenvakje
Mercedes heeft ook een traditie met kunstleer. Het MB-Tex, inmiddels bekend onder de naam Artico, heeft een goede reputatie en heeft zich over verschillende generaties taxi's als zijnde robuust bewezen. De bekleding van de "Twin" van Mercedes gaat het om een combinatie van echt leer en kunstleer. Meestal is hier bij de voorstoel de zitting en de rugleuning bekleed met echt leer en de flanken van de voorsteul alsmede de achterstoelen van kunstleer. Deze bekledingsvariant is vanzelfsprekend goedkoper dan een interieur volledig bekleed met echt leer.
Een speciale serie van Mercedes heeft een heel bijzonder kleurpatroon. Deze variant is echter zeldzaam.
Foto 1: Mercedes E500 Limited met een bijzonder design - Foto 2:Ook in het grijs verkrijgbaar
De zogenaamde "Cognac-2-Ton", ook wel "Natur-Antik" genoemd. Een levende legende.
Foto 1:Het twee kleuren effect duidelijk zichtbaar - Foto 2: Door de jaren heen verdwijnen de "rode" punten
Mercedes met Patina en Charme.
Foto 1: Mercedes 190 SL - Foto 2: Mercedes Ponton - De Engels woonkamer
Moderne Mercedessen.
Foto 1: Mercedes SLK uit 2000 - Foto 2: Mercedes SLK - Foto 3: Mercedes SLK 230 uit 1999
Opel
Het leren interieur van Opel is niet zo opzichtig:
Foto 1: Opel Omega A 3000 uit 1988 - Foto 2: Opel Calibra uit 1994
Porsche
Porsche staat bekend om zijn sportieve leren interieuren.
Foto 1: Porsche 964 - Foto 2: Porsche Carrera 4 uit 2000 - Foto 3: Porsche Cabrio
Porsche had, naast de Amerikanen, ook de moed om Metallicleer aan te bieden.
Foto 1:Een speciale versie met Metallicleer - Foto 2:Verschillende soort Metallicleer gecombineerd
Rolls-Royce
Rolls-Royce; de woonkamer van leer
Foto 1: Rolls-Royce - Foto 2: Rolls Royce Corniche
Volkswagen
Volkswagen met de kleurijke Golf-Tournier
Foto 1: Golf I Cabrio - Foto 2: Golf uit 1997 - Foto 3: Golf "Aigner - Foto 4: Golf - Foto 5: Golf III GTI Color Concept - Foto 6: Golf V R32 - Foto 7: Golf IV met Recaro leer
De Touareg "Individual"
Foto 1 en 2: In een Touareg met de Individual bekleding is een mix van gepigmenteerd en semi-anilineleer verwerkt.
Volvo
Volvo met een eigen design
Volvo Coupe Bertone uit 1991
Wiesmann
Wiesmann in een strak design.
Fantastisch verwerkt Anilineleer
Video's over het reinigen, repareren en onderhouden van autoleer
Video's over auto leer: Kleur vernieuwen - Reparatie van scheuren - Auffrischung und Brüche - Oud leer soepeler maken en verzorgen
Instructies voor het reinigen, repareren en onderhouden van autoleer
- Reiniging en onderhoud van autoleder
- Reparatie van kleurbeschadigingen met LederFresh
- Reparatie van scheuren en gaatjes in glad leder
- Ruwe plekken en breukjes door veroudering
- Reiniging, onderhoud en verven van stuurwielen
- Het gebruik van GLD bij "Jeansverkleuring"
- Tips voor het verwijderen van balpenstrepen en inktvlekken
- Bandensporen op autoleder
- Behandeling van schimmels op leder
- Verzorging van ruw leder (nubuck, buffel)
- Reiniging en onderhoud van alcantara, textiel, sysal en soortgelijke stoffen
- Reiniging en onderhoud van kunstleder en kunststoffen
- Kraken en knarsen van leder
- Deuken en plooien in leder
- De juiste glans bij autoleder
- Instructie voor het spuiten van gepigmenteerd glad leder in een werkplaats
Bij vragen over leer, neem contact met ons op!
Copyright foto's, video's en tekst © www.leder-info.nl